Friday, May 22, 2009

24 Weeks 6 days

Posted by Mr. Ezral

Semalam kami pergi ke Pusat Pakar INS di Alor Setar. Perjalanan yang agak mencabar sbb nak kena elak jalan2 yang tak elok dan berlopak. Sebab kena kurangkan "vibration" pada ibu mengandung nie... Alhamdulillah, kami berjaya jugak sampai ke sana. Thanks to Mak n Abah aku yang sanggup drive dari Sungai Petani untuk bagi moral support kat kami. Kami sampai ja depa dah tunggu kat pintu masuk. Kami cukup kagum dengan layanan dari staf di INS ni.. mmg tip top lahhh... Is di bawa menggunakan kerusi roda ke bilik scan 4D. Lepas tu kena tunggu doktor lak... Kali ni bukan Dr. Ngee yang buatkan scan 4D, tapi ada doktor lain pulak. Aku pon dah lupa nama doktor tue.. yang pastinya, dia mmg tersangat laaahhh baik dan dia cerita macam2 semasa scan tue... Apa yang kami buat smlm adalah detail scan, check habih jantung, otak, buah pinggang, usus, air dalam kepala, saiz kepala.. tulang tangan, tulang kaki n bla.. blaa... blaa... Kat sini aku letakkan gambar scan tapi tak jelas sbb Is mengalami kekurangan air ketuban, jadi gambar scan agak tidak jelas bila scan 4D. Jadi kami cuma leh dapatkan print 2D shaja... Menurut doktor, air ketuban mmg kurang dari normal, tapi still bukan kritikal... dan rasanya is akan deliver 34 minggu nanti...

Sites@Google

DATA INTERPRETATION

Kalau tgkkan kat gambar tue, mmg agak tak faham kan..? ditambah lak term2 kat dalam scan tue yang tak faham.... so kat sini aku leh jelaskan serba sedikit berdasarkan penerangan doktor dan hasil study aku kat internet (banyak yg aku faham melalui bacaan di internet ja..).

Utk gambar yang pertama tue.. (spt di bawah).. Doktor nak tunjukkan tulang belakang baby dan kepala baby. Semasa scan smlm, baby mengadap ke belakang, so tak leh nampak muka dan nak tgk jantina pon susah (tp Dr. Ngee kata pompuan)... kedudukan tulang belakang dan jumlah segmen adalah mencukupi dan bentuk adalah seperti yang sepatutnya.



Untuk gambar kedua pulak adalah muka baby dan tangan dia. Secara keseluruhan, baby sekarang dah cukup sifat, cuma kedudukan baby agak ke bawah dan mengadap ke belakang smlm. Tapi doktor berjaya jugak 'capture' muka baby... seronok tul masa tue...



Kat sini aku tunjukkan data yang diberikan oleh ultrasound. Mmg susah nak faham asalnya, tapi lepas aku buat sikit literature review (chewah.. hehehe..), aku leh faham semua dah....

Sites@Google

LMP=Last Month Period
Clinical MA = Clinical Maternal Age
Clinical EDC = Clinical Estimated Delivery Count
US MA = Ultrasound Maternal Age
US EDC = Ultrasound Estimated Delivery Count

Yang ni lak lebih detail lagik .....

Sites@Google

BPD = Biparietal Diameter - Ukuran saiz kepala baby. Ukuran ini dapat menentukan umur baby.
FL = Femur Length - Ukuran tulang paha. Tulang paha adalah tulang paling panjang dalam badan. Ukuran ini juga dapat menentukan umur kandungan.
AC = Abdominal Circumference - Ukur lilit perut baby. Ia juga digunakan untuk menentukan umur kandungan.



EFW1 - Estimated Fetal Weight = Berat baby di anggarkan 664 gram sekarang. Aku pon ada buat sedikit kajian samada berat tersebut adalah ideal ataupon tidak. Jadi aku terjumpa satu data dalam internet dan tunjukkan data ni..

Sites@Google

Baby kami sekarang pada hujung hujung 24 minggu (hari nie tepat 25 minggu). Kat dalam carta tue tunjuk kalau 25 minggu mesti berat 660 gram. Baby kami sekarang dianggarkan 664 gram. Jadi, perbezaan berat adalah 4 gram. Hampir tepat kan.???

Kalau di lihat pada graph dari scan result, 'vertical line' adalah purata umur kandungan setelah di ambil kira BPD, FL dan AC.



Terdapat perbezaan dua hari antara Clinical MA dan US MA. Jadi apa yang boleh di simpulkan di sini??? Maksudnya, progress baby sihat dan mengikut standard yang ditetapkan.

4 comments:

Tajul Adli said...

tahniah yan..abu baru tau...
accidentally stumble to your blog when i wanna update my fotopages...

aku ingatkan senang ja nak buat blog nie, apsal macam fussy jaaa...
cadang takmau pakai fotopages dah lama dah..tapi sebab buta IT...postponed dulu arrr..

weh, kim salam kat wife...
all the hardwork pay off now...
all the best and congratulation...


you rock dude..!!

afdni said...

wah wah.. so detail yer daddy..
clap clap..hopefully sumer nnt akan selamat seadanyer..aminnn..

sabrina_nadia said...

wow! mr.ezral...
u sangat2 bersunguh!!!
semoga ibu n anak dalam kandungan..sihat Walafiat..Amin.
Mr.Ezral i love this word:
"There is no experience like having children...If you want the experience of having complete responsibility for another human being, and to learn to love and bond in the deepest way, then you should have children..."
bye!

Mrs Ezral said...

to ayuni n sabrina.. thankss.. mesti le detaill..hahahh..